Het is nu 23 okt 2018 13:07

duobak

Kevers.

Moderator: Dries

• Auteur
  • Bericht

Nounka

duobak

Bericht27 jul 2014 23:01

Hoi,

Heeft iemand hier ervaring in het houden van kevers en slakken gelijkertijd. ( dezelfde bak dus )

Het gaat voor mij hier over de Mecynorrhina torquata ( nu zijn het nog larven ) en Agaatslakken.
Qua huisvesting klopt het plaatje toch.
25 graden
vochtig
minimaal 10 cm grondbedekking

Waarom samen zetten?
Wel ik heb net een bak kunnen overnemen van 100 x 50 x 50 in erg mooie staat. Nu vind ik die wel iets te groot voor enkel kevers en aangezien ik vroeger al slakken heb gehouden,... maar ook al altijd al van die Afrikaanse Reuzenslakken wilde lijkt het me een goed moment te zijn om er te krijgen.
Enkel wil ik eerst zeker zijn dat het gaat voordat ik ze ga kopen.

Alvast bedankt voor het antwoord

Piod

Re: duobak

Bericht02 aug 2014 13:02

Hoi Nounka

Over het samenzetten van deze twee soorten kan ik je geen antwoord bieden.
Ik heb zelf 5x Achatina Fulica en ik kan je wel zeggen dat dit heel stevige slakjes zijn die best flexibel zijn. Zolang ze niet TE vochtig staan, kan je weinig fout doen. Indien het te warm, koud of droog is graven ze zichzelf in.
Ik heb wel gehoord dat dit bij andere slaksoorten moeilijker (bv luchtvochtigheid) is, dus ivm een duobak zou ik dan wel zeker de Achatina F. aanraden.

Laat zeker iets weten of het lukt of niet. Ik zoek al een tijdje leuke speelkameraden voor bij mijn slakjes te zetten.

Edit: Ik vrees misschien wel dat de larven eventueel de slakken zouden kunnen aanvallen als ze onvoldoende eten hebben. Aangezien kannibalisme bij veel larven ook wel voorkomt.
In dit artikel worden bijvoorbeeld kevers aangeraden om 'ongedierte' aan te pakken.
kevers
Mvg

Pieter

Niko

Bericht02 aug 2014 15:53

achatina fulica of achatina fulica rodatzi,jadatzi,white jade, albino zou volgens mij het beste samengaan want zoals piod zei hebben zij een lagere luchtvochtigheid nodig. De 'moeilijkere' soorten die ik heb (zo moeilijk zijn ze nu ook weer niet) verkiezen eerder 80-90% luchtvochtigheid. Fulica rond de 70%-80%

Nounka

Bericht02 aug 2014 17:38

Hoi,

T zou hier inderdaad over de fulica ( w. jade en rodatzie ) gaan. K weet dat die kunnen kweken onderling, maar ik ga de eitjes als ik ze zie toch invriezen. 4 slakken is genoeg.
Van larven vrees ik dat ze altijd uit elkaar moet halen want die zouden elkaar zelfs opvreten. Daarom ook dat die in dozen zitten van 11 liter. Mijn bedoeling was om als ze een cocon / pas als kever in de slakkenbak te zetten.
Kennelijk zijn de kevers geen problemen. Enkel de larven dus.

Goed om weten.
Bedankt alvast.

Niko

Bericht03 aug 2014 10:29

verstandig om ze in te vriezen, je geraakt ze anders toch niet kwijt. Deze soort is serieus in overkweek.
Je zal toch altijd goed je grond moeten controleren op eventuele slakken of kever eitjes :)

Nounka

Bericht03 aug 2014 13:05

tkx voor de tip

:)

Keer terug naar Coleoptera