Het is nu 24 mei 2018 19:48

Mijten

Kakkerlakken.

Moderator: tkpatric

• Auteur
  • Bericht

Super Joey

Mijten

Bericht19 jun 2016 13:51

Mijn dubia kweek is blijkbaar besmet met mijten. Nu zijn die mijten overgesprongen op mijn wandelende takken kweek van PSG 1 eb PSG 23 en die kweken zijn nu bijna helemaal dood dus de overige nimfjes zullen ook snel sterven denk ik. Het is in een paar dagen gebeurd. Mijn rozenkevers (Pachnoda aemula) en miljoenpoten bakken stonden ook in de buurt van de kakkerlakken. Miljoenpoten zijn volgens mij niet gevoelig voor mijten maar ik maak me wel een beetje zorgen over mijn rozenkevers. De kakkerlakken kweek heb ik in de koude kelder gezet in de hoop dat alles snel naar de ****** gaat. Heb ik hier goed aan gedaan? Wat moet ik nog meer doen zodat de kevers het overleven?

Super Joey

Re: Mijten

Bericht19 jun 2016 14:27

Bij de wandelende takken heb ik nog een paar diertjes gevonden waarvan ik denk dat ze onbesmet zijn. Ik ga ook nog alle eitjes eruit halen dus hopelijk kan ik die kweek toch nog voortzetten.

BrMaarten

Bericht20 jun 2016 18:08

Wat mij altijd verteld is geweest, is dat mijten niet tegen tocht kunnen. Moest je een klein ventilatortje hebben en die boven op het terrarium, of eventueel in het terrarium met een beschermingskap, zou plaatsen dan zouden de mijten toch al een pak minderen. Misschien zelfs verdwijnen.

Moest je geen ventilator hebben dan kun je ze heel simpel en goedkoop vinden in een kapotte computer. Die gebruik ik ook. Als je teminste een kapotte computer kunt vinden ergens :D ;)

Super Joey

Bericht20 jun 2016 18:39

Bedankt voor de tip. De dubia bak heb ik al onder water gezet zodat alles verdrinkt. Dan kan ik de bak ontsmetten en een nieuwe kweek beginnen. Bij de kevers heb ik geen mijten gevonden en ook geen dode kevers/larven en de wandelende takjes die nog gezond waren zijn dat nu nog steeds. Wandelende takken eitjes kunnen niet besmet worden met mijten toch? Ik heb namelijk ook veel eitjes uit het terra gehaald en ik hoop dat deze gewoon nog uitkomen.

BrMaarten

Bericht22 jun 2016 23:08

Als de eitjes uitgekomen zijn dan zou ik ze voor alle zekerheid niet in de vuilbak gooien in de kamer waardat uw dieren staan.

Van de eitjes die ook besmet kunnen raken heb ik geen idee, want ik wist niet eens dat wandelende takken zo gevoelig waren voor die mijten. Ben je zeker dat die sterfte, bij de wandelende takken, komt door de mijten? Wat ik mij wel herinner van toen ik vroeger wandelende takken kweekte, is dat er mijten naar de dode lijkjes van de wandelende takken komen. Ik denk dat de mijten juist komen naar de geur van die lijkjes. Maar dat weet ik totaal niet zeker.

Betreft de eitjes:

Het zou mij verbazen dat de eitjes er last van kunnen hebben, maar wat in dit geval wel mogelijk is, is dat de pasgeboren nimfjes misschien dan wel lastig gevallen worden door de mijten en als je er 1 hebt waar mijten bij zitten en je zet deze bij de andere (die nog geen mijten hebben), ja dan is het zeer waarschijnlijk dat er dus een nieuwe 'plaag' van mijten komt in de bak waardat de nimfjes dan inzitten.

Super Joey

Bericht23 jun 2016 07:45

Ik wist ook niet dat wandelende takken daar zo gevoelig voor zijn. Maar het is wel erg toevallig dat de wandelende takken allemaal stierven toen ik erachter kwam dat de dubia's mijten hadden. Ik heb ook mijten op de wandelende takken gevonden maar er zaten er inderdaad meer op de doden. Ik heb nu de eitjes, nimfjes en enige adult in drie aparte bakjes zitten en er worden elke dag nog een paar nimfjes geboren in het terra dus deze haal ik er zo snel mogelijk uit en doe ik in een bakje. De kevers zijn niet besmet voor zo ver ik weet. Ik denk dat het wel goed afloopt.

BrMaarten

Bericht24 jun 2016 07:31

Van waar heb je hun voedselbladeren gehaald? Ergens naast een veld van een boer ofzo? En om welke wandelende takken gaat het?

En als die mijten zo rap zijn over gegaan naar de wandelende takken, dan zou ik toch goed opletten voor uw kevers. Eens er meerdere mijten in een kever bak zitten, ja dan zou ik alles toch even opnieuw verversen en proberen de mijten van de larven af te vegen of blazen.

Super Joey

Bericht24 jun 2016 08:32

De voedselbladeren zijn gewoon klimop uit mijn tuin. Het gaat om carausius morosus en eurycantha calcarata (PSG 1 en 23). De kakkerlakken heb ik weggedaan en de wandelende takken die nog over zijn staan nu in een andere kamer. Ik heb bij de kevers nog geen mijten gezien en hou dit ook goed in de gaten. De bovenste laag substraat is ook helemaal uitgedroogd, alleen iets dieper is het vochtig. Ik denk dat dit mijten en ander ongedierte ook grotendeels tegenhoudt.

BrMaarten

Bericht24 jun 2016 11:35

Dan wordt het nu afwachten denk ik! Hou ons op de hoogte! ;)

Super Joey

Bericht24 jun 2016 14:26

Zal ik zeker doen!

Ps. Eigenlijk beetje raar dat ik dit bij blattodea heb geplaatst maar dat is omdat de mijtenplaag bij hun begonnen is.

Super Joey

Bericht24 jun 2016 14:55

Heb net nog ff de keverbak doorzocht en er blijken toch mijten in te zitten denk ik. Alleen bij de wandelende takken leken de mijten heel sloom of zelfs niet te bewegen, maar de beestjes in de keverbak zijn juist heel snel. Zijn dit mijten? Ze zijn rond en wit, ik weet dat er ook ronde springstaarten bestaan maar volgens mij zijn die sloom toch? Als het mijten zijn of als niemand het weet verschoon ik het substraat. Moet ik ze dan in aparte bakjes zetten? Ik vind dit wel kut aangezien ik ze niet lang heb en de kweek net zo goed ging (tot nu toe dan) :(

Super Joey

Bericht24 jun 2016 15:02

Of is bestrijden met roofmijt een betere optie? Als de witte diertjes mijten zijn.

BrMaarten

Bericht25 jun 2016 22:31

Springstaartjes springen en mijten niet zo. Dus als je nog zo een diertje ziet, probeer dan te ontdekken of het weg loopt of weg springt. Als het weg loopt is het in de meeste gevallen een mijt, als het springt is het volgens mij een mijt. En dan kun je zien of het mijten zijn of niet.

Springstaartjes zijn normaal gezien 'langwerpig' voor hun grootte, niet zo rond als ik me niet vergis.

Roofmijt zou inderdaad kunnen helpen ja, maar waar vind je die?

Mvg Maarten

Super Joey

Bericht26 jun 2016 06:53

Springstaarten zijn het toch niet, er bestaan wel soorten met een rond lichaam maar die zien er net iets anders uit, maar ik vind het toch raar dat de soort in de keverbak en in de wandelende takken bak er zo anders uitzien. Maar ik heb nu nieuw substraat in de vriezer liggen dus dat ga ik dan gebruiken. Dan weet ik zeker dat er niks schadelijks meer inzit.

Super Joey

Bericht27 jun 2016 18:11

Er is vandaag een eitje uitgekomen. Ik denk dat deze dan niet besmet kunnen raken met mijten. Ik hoop dat er nog meer gaan uitkomen.

BrMaarten

Bericht28 jun 2016 22:36

Als de eerste uitkomt mag je er ongeveer zeker van zijn da er nog zullen volgen :) ;)

Super Joey

Bericht29 jun 2016 06:51

Gelukkig :whew:

Keer terug naar Blattodea