Het is nu 24 mei 2018 19:33

Mieren houden?!

Huisvesting, voedseldieren,...
  • Auteur
  • Bericht

fANTastic

Mieren houden?!

Bericht06 jan 2018 10:20

Hallo iedereen,

Ik wil jullie vandaag voorstellen aan de rare maar onwaarschijnlijk interessante hobby: mieren houden.
Houd jij mieren?! Dat is een discussie die veel mierenliefhebbers uit de weg gaan.
Veel mensen trekken hun neus op of beginnen te lachen als we vertellen dat we mieren houden maar bij degenen die er toch iets meer over willen weten is de eerste vraag vaak: "ontsnappen die niet?".
Nee, ze ontsnappen niet... mits er een uitbraakpreventie aangebracht is.
Dit kan variëren van een deksel tot baby poeder.
Ikzelf gebruik PTFE of Fluon.
Ik houd op het moment 2 kolonies Lasius niger; maar binnenkort ook Polyrhachis dives.
Er zijn 100den soorten mieren; maar sommigen zijn heel moeilijk te houden, neem nu bv. Atta sexdens of "parasolmier".
Deze zijn SUPER moeilijk te houden omdat je hun voedsel -schimmeltuinen- moet kunnen onderhouden.
Voor degenen die een beetje nieuwsgierig zijn geworden: neem een kijkje op www.antforum.nl, een Nederlandstalig forum over mieren.
Groetjes,
Daan
"Maak haast als je tijd hebt dan heb je tijd als je haast hebt"
Trotse eigenaar van:
1x Lasius niger 100+
1x lasius niger 20+
Binnenkort trotse eigenaar van:
1x Lasius niger 100+
1x Lasius niger 20+
1x Polyrhachis dives 2Q 75+

Tom Boeije

Categorie Moderator

Re: Mieren houden?!

Bericht13 maart 2018 20:51

Ik denk erover om een mierenkolonie te starten. Zal ook eens een kijkje nemen op je forum.
Creobroter gemmatus, Epaphrodita musarum, Heterochaeta orientalis, Hierodula xishaensis, Phyllocrania paradoxa

Bekijk hier mijn blog over bidsprinkhanen.

joogvanhedel

Re: Mieren houden?!

Bericht14 maart 2018 09:53

Zo moeilijk is het toch niet om een "schimmel tuin" te hebben? Bij mijn springstaartjes voer ik Gist, dit schimmelt bijna meteen op iets vochtige ondergrond. Werkt prima... Zal zeker ook eens kijken op je forum, mieren is niets voor mijzelf, maar vind het wel interessant ;)
Groeten Joog.

Keer terug naar Verzorging