Het is nu 23 okt 2017 12:38

Bladsprinkhaan vraagjes

Huisvesting, voedseldieren,...
  • Auteur
  • Bericht

saerey

Bladsprinkhaan vraagjes

Bericht23 maart 2017 19:03

Hallo,

Ik ben van plan om een bladsprinkhaan te nemen. Tenminste, ze kunnen wel alleen gehouden worden toch? Ik wil namelijk eerst even zien hoe ik het diertje vind voor ik ermee wil kweken, en dan leek dit mij het makkelijkst.
Ik kan echter een paar dingen niet duidelijk vinden. Het betreft de Cubaanse bladsprinkhaan.

Hoe hoog moet de luchtvochtigheid precies zijn? Ik lees alleen dat het 'hoog' moet zijn, maar niet het precieze percentage. Daarnaast ben ik benieuwd hoe je makkelijk aan blaadjes komt als voer? Gewoon uit de natuur? Blijft dat dan lang (genoeg) goed?
En ik zou graag willen weten waar ze te vinden zijn. 16 april is er in Houten (NL) een Terraria beurs, kans dat ze daar aanwezig zijn? :)
Alvast bedankt!

Mvg,
Saar

BrMaarten

Re: Bladsprinkhaan vraagjes

Bericht23 maart 2017 20:13

saerey schreef:Hallo,

Ik ben van plan om een bladsprinkhaan te nemen. Tenminste, ze kunnen wel alleen gehouden worden toch? Ik wil namelijk eerst even zien hoe ik het diertje vind voor ik ermee wil kweken, en dan leek dit mij het makkelijkst.
Ik kan echter een paar dingen niet duidelijk vinden. Het betreft de Cubaanse bladsprinkhaan.

Hoe hoog moet de luchtvochtigheid precies zijn? Ik lees alleen dat het 'hoog' moet zijn, maar niet het precieze percentage. Daarnaast ben ik benieuwd hoe je makkelijk aan blaadjes komt als voer? Gewoon uit de natuur? Blijft dat dan lang (genoeg) goed?
En ik zou graag willen weten waar ze te vinden zijn. 16 april is er in Houten (NL) een Terraria beurs, kans dat ze daar aanwezig zijn? :)
Alvast bedankt!

Mvg,
Saar

Dag Saar,

Wat er bedoelt wordt met die 'hoge' luchtvochtigheid is inderdaad niet altijd even duidelijk voor de beginners ;) ze willen hiermee dus zeggen dat je regelmatig moet sproeien (met eventueel een plantenspuit). Met regelmatig bedoel ik dagelijks :) best 's avonds omdat de dieren pas 's avonds en 's nachts actief worden. Nu weet ik niet exact naar welk stadia je opzoek bent. Wil je beginnen met eitjes, nimfen of adulten (volwassenen). Als je voor eitjes kiest is het erg belangrijk dat je echt regelmatig sproeit. Dus elke avond sproeien zowel op als naast de eitjes. Ook is het belangrijk dat de eitjes genoeg licht hebben. Ze komen het beste uit bij genoeg licht. Maar als je nimfen neemt is dit natuurlijk weer anders, hier is het ook belangrijk dat je regelmatig sproeit maar het is niet zo erg als je eens een dag overslaat. Wat ook misschien interessant is, is dat je bij nimfen nooit op de nimfen zelf mag sproeien (zeker bij de kleintjes niet) omdat de nimfjes als L1 enorm klein zijn en dus rap verdrinken in de grotere druppels. En als volwassene kun je zonder problemen af en toe eens een dagje overslagen met sproeien.

Als voer geef je best gevarieerd eten (vooral voor de nimf). Ik denk dat er in elk bos wel ergens een eik staat en zeker bramen. Met die combinatie zou ik beginnen. Eik en braam van het bos. En eventueel wat later (maar niet noodzakelijk) eens proberen met vlinderstruik. Als dit ter beschikking is voor u.

Als je de geknipte bladertakjes zo in je terrarium zet zullen ze max 2 dagen 'rijp' blijven. Afhankelijk van welke plant. Daarom kun je de takjes best in een flesje zetten met water. Of eender wat, als de planten maar water hebben. Maar zorg hierbij dan wel dat de nimfen niet op zijn beurt weer in het water terecht kunnen komen met als gevolg dat ze verdrinken.

De dieren worden niet extreem regelmatig aangeboden maar hier en daar zie ik ze wel eens opduiken als aangeboden. Ik kan je niet met zekerheid zeggen dat je ze zult tegenkomen op Houten maar de kans is er zeker wel.

Als je nog vragen hebt, stel gerust :)

Mvg Maarten

saerey

Bericht23 maart 2017 21:43

Bedankt voor het snelle en vooral uitgebreide antwoord! Hier heb ik wat aan :)
Wat me alleen nog onduidelijk is, is hoe lang een plantje dan goed blijft als het wel water ter beschikking heeft? Het voedsel is eigenlijk het enige waardoor ik nog twijfel, omdat ik zelf geen rijbewijs heb en dus echt de deur uit moet om blaadjes te halen, en als dat vaak is word het dus best lastig. Daarover zal ik dus nog even moeten nadenken!
En hoelang zou 1 sprinkhaan doen met een takje met bijvoorbeeld 3 bladeren? Dan kan ik een indicatie maken hoeveel ik zou moeten halen :p

Super Joey

Bericht23 maart 2017 21:52

Bij mijn wandelende takken gooi ik er gewoon wekelijks een flinke hand takken in en die blijven bij mij ook zonder water wel een weekje goed. Ik voer m'n wandelende takken wel klimop dus weet niet of eik en braam misschien sneller dor wordt. Voor één exemplaar zou ik er gewoon wekelijks een paar volle takken inzetten, teveel geven kan nooit kwaad en geeft hem meer ruimte om te klimmen.

BrMaarten

Bericht24 maart 2017 15:05

Klimop kan inderdaad lang overleven zonder water, maar braam en eik worden snel hard. Vooral braam. Met water kom je met een week wel toe ;)

En wat je daar vraagt over hoelang ze doen met bijvoorbeeld 3 blaadjes hangt weer af van de grootte van het dier natuurlijk. Als je een L1 nimfje hebt dan zal die nooit aan 1 volledig blaadje geraken. Hoe groter hoe meer ze eten per dier. Een volwassene bijvoorbeeld eet enorm veel. Tot 6 bladeren per dier per dag. Dus zoals ik al zei, dat hangt volledig van de grootte af :)

Waar ik je wel voor wil waarschuwen is dat ongeveer de helft van de uitgekomen kleintjes zal sterven. Sterftecijfer ligt nogal hoog bij deze soort :) Maar zeker geen reden om er niet voor te kiezen! Ook oppassen dat de dieren altijd de plaats hebben om te vervellen.

Mvg Maarten

saerey

Bericht29 maart 2017 17:34

Bedankt voor alle info! Ik heb toch besloten om nog even te wachten met deze mooie soort. Aangezien ik zelf niet heel mobiel ben en ze dus redelijk wat eten durf ik het op dit moment nog niet aan. Eerst wat meer bidsprinkhaan soorten beleven :)

BrMaarten

Bericht30 maart 2017 06:50

Succes!

Keer terug naar Verzorging