Het is nu 23 okt 2017 12:33

Antherina suraka

Verzorginsfiches per soort.

Moderator: Dries

• Auteur
  • Bericht

Dries

Categorie Moderator

Antherina suraka

Bericht04 apr 2012 19:20

Familie: Saturniidae
Genus: Antherina
Soort: Antherina suraka

Herkomst: Madagascar

Uiterlijke Kenmerken:
Mooie nachtvlinder met duidelijke “ogen” op de vleugels. Spanwijdte van de vleugels ligt rond de 14-15 cm. Vrouwtjes hebben in vergelijking met mannetjes een groter abdomen. Zoals bij veel nachtvlinders zijn de antennes bij mannen breder, dat is bij deze soort duidelijk te zien.
Bij verstoring pakken ze uit met hun roze ogen op de achtervleugels. Ze bewegen die achtervleugels zachtjes heen en weer in de hoop belagers af te schrikken.
Van de vlinders heb je kleuren die variëren van bruin tot geel. Al mijn vlinders waren mooi geel.
Ook bij rupsen had ik in L5 3 verschillende kleurtypes: groen geel en zwart…

Verwachte Levensduur:
De vlinders leven slechts enkele dagen omdat monddelen ontbreken. Ze teren volledig op het vetreserve opgeslagen in het larvale stadium.

Algemeen:
Niet zo moeilijk groot te brengen soort met erg mooie rupsenstadia. Perfecte beginnerssoort omdat ze makkelijk groot te brengen zijn en je zelfs in de winter makkelijk aan hun voedselplanten kan geraken. Je kan ze dus het hele jaar rond kweken.

Huisvesting:

Rupsen in faunaboxen of een andere bak die goed schoon te maken is en voldoende geventileerd is. Vlinders in een gazen kooi, dan hebben ze veel ventilatie (belangrijk bij paring) en houvast.

Voeding:
De volwassen dieren hebben geen mond, en eten niet. De rupsen eten naast liguster ook laurierkers (kleinbladige). Ik heb ze in de eerste generatie enkel op liguster gehouden. Bij gebrek aan liguster tijdens de winterperiode kreeg ik ze ook succesvol tot verpoppen op laurierkers, alleen bleven de rupsen kleiner.

Verzorging:

Eitjes: Eitjes bewaar ik op tissue in een klein afgesloten potje met wat luchtgaatjes. De tissue bevochtig ik elke dag met een druppel water, niet te nat, anders kunnen ze gaan schimmelen. Na een 10-14 dagen komen ze uit. Onbevruchte eitjes vertonen na een tijdje een deuk zodat ze op een donut gaan lijken. Die komen dus niet uit.

Rupsen: Rupsjes hou ik in een kleine faunabox (afgesloten met gaas, zie foto), ook met licht vochtige tissue onderin (L1 rupsjes drogen sneller uit dan grote rupsen, dus geregeld licht vernevelen mag, maar is niet noodzakelijk als je vers voedsel hebt en een vochtige ondergrond) en een takje liguster/laurierkers in een mini potje water. Het kan ook zonder water, maar dan moet je vaker het voedsel verversen. Hou je niet bezig met rupsje per rupsje af de blaadjes te plukken, maar prik gewoon het oud blaadje met een tandenstoker vast aan een vers blaadje, en de diertjes doen de rest. Let wel op:eens je begonnen bent met ze een bepaalde voedselplant aan te bieden, blijf je best dezelfde geven. Verander je toch, kan je jezelf aan veel uitval verwachten (dit is een opmerking die voor de meeste soorten geldt).

Best elke dag de uitwerpselen verwijderen, een keertje overslaan kan geen kwaad maar hou ze zo proper mogelijk, dit verkleint aanzienlijk de kans op uitval door infecties. Eens groter gaan ze in grotere faunaboxen, kamertemperatuur en eigenlijk sproei ik nooit (wel steeds vers voedsel!). Ook een goed geventileerde bak voorkomt infecties. Te veel rupsen in een bak is ook ten stelligste af te raden.

Uiteindelijk leg ik ook geen bodembedekking meer omdat ze erg veel eten en poepen, en zo schimmels op de tissue kunnen ontstaan. Je kan dan makkelijk de uitwerpselen weggieten en de bak schoon spoelen. De rupsen gaan na goed gegeten te hebben, hun darminhoud ledigen en aan de cocon beginnen. Typisch bij deze soort is dat de rupsen erg ongedurig gaan rondlopen en blauwig kleuren. Sommigen wikkelen zichzelf in een blaadje, anderen verpopten gewoon in een hoek of zelfs op de bodem van de bak. Cocons zijn dun en zacht, bruin van kleur. Ze zijn zelfs zo dun dat je de rups duidelijk kan zien zitten. Op die manier kan je ook zien dat de rups na 5-7 dagen verpopt.

Cocons: Cocons dan gewoon aan een ijzerdraadje in kooi hangen en dagelijks sproeien, na 5-8 weken heb je dan vlinders... De vlinders komen steeds tussen 22-24u uit en zijn vertonen een enorm zenuwachtig gedrag. Hierdoor vallen ze vaak naar beneden, dus is het van groot belang voor wanden te zorgen zodat de vlinders weer naar boven kunnen klimmen om hun vleugels op te pompen (anders krijg je vlinders met misvormde vleugels). Ik doe dit door gaas tegen de wand te plakken of door de cocons gewoon in een gazen kooi op te hangen.

Soms maken de rupsen geen cocon en gaan ze gewoon op de bodem van de bak verpoppen. Aanvankelijk dacht ik dat dat misvormde vlinders zou opleveren, maar dat was dus niet het geval. Ik heb de naakte poppen gewoon op de bodem van een gazen kooi gelegd en de vlinders kwamen allemaal uit. Ze konden via het gaas gewoon naar boven klimmen om hun vleugels op te pompen.

Vlinders: Hebben niet echt verzorging nodig. Ik hou ze in een gazen kooi en besproei ze in de vooravond. Het besproeien zou paren moeten stimuleren.

Paring & Opkweek:
Met wat geluk heb je synchroon uitkomende mannen en vrouwen. Meestal zijn het eerst de mannen die uitkomen. Ze gaan pas paren de 2de nacht na uitkomst, ik weet niet of dat komt doordat vrouwtjes ook pas na 2 nachten feromonen gaan afgeven, of dat mannen gewoon pas dan paringsklaar zijn. In ieder geval moet je niet wanhopen als ze de eerste nacht na samenzetten niet paarden. Paren gaat bijna net zo makkelijk als bij Samia cynthia, zelfs in kleine kooien.

Hogere temperaturen en voldoende ventilatie helpen wellicht om ze in de mood te brengen, maar ook bij kamertemperatuur en -vochtigheid paren ze wel. Eens een paring waargenomen, kan je je aan massa’s eitjes verwachten die overal worden op afgezet. In mijn eerste generatie kreeg ik rupsjes uit 2 paringen, een van die paringen was kortstondig en nam ik niet waar. De andere duurde ca 24 uur. Bevruchte vrouwtjes leggen meestal hun eitjes af in pakketten van vele tientallen. Onbevruchte eitjes worden in kleinere pakketten/rijen afgelegd (als je twijfelt of koppeltjes gepaard hebben ’s nachts, kan dit een aanwijzing zijn). Onbevruchte eitjes vertonen na een week een deuk, je kan ze dan zo goed als zeker weggooien.

L1-L2 rupsen:

Afbeelding

L3-rups:

Afbeelding

L5 rups (zwarte variant)

Afbeelding

L5 rups: (groene variant)

Afbeelding

L5 rups (gele variant)

Afbeelding

Rups net voor het spinnen van de cocon, te zien aan de blauwe kleur.
Afbeelding

Vlinder:

Afbeelding

Verschillende kleurvarianten:

Afbeelding

Paring: Links vrouw, rechts man. Let op het verschil in omvang van het achterlijf.

Afbeelding

naeff002

Ervaringsdeskundige

Re: Antherina suraka

Bericht05 apr 2012 01:10

weer schitterend, toch jammer dat ze zoveel ruimte nodig hebben als je het een beetje goed wilt doen of valt dat wel mee. Hoe groot zou je de vlinders moeten huisvesten

Dries

Categorie Moderator

Bericht05 apr 2012 07:13

Valt wel mee hoor. Ik heb ze in een gazen kooi van 35x35x60. Daar kunnen enkele diertjes in. In mijn klas heb ik ook een kooi van 70x70x120. Dat is erg ruim. Je moet rekening houden met het feit dat ze niet veel vliegen, zeker de vrouwtjes niet, en dat de mannen na een bevruchting uitgeput doodvallen ;)

Skrum

Bericht05 apr 2012 11:18

Goed nieuws Dries, heb momenteel een koppeltje zitten met 1 dag leeftijd verschil dus met wat geluk paren ze deze nacht, ga de verwarming alvast goed aanzetten :D

Dries

Categorie Moderator

naeff002

Ervaringsdeskundige

Bericht05 apr 2012 12:43

vliegen ze 'snachts ook helemaal niet.

Valt qua ruimte inderdaad heel erg mee, en je hebt ze in gazen bakken zitten

Skrum

Bericht05 apr 2012 12:55

Snachts vliegen de mannen een heel klein beetje, maar helemaal niet veel, maar mijn mening kunnen ze zelfs niet goed vliegen. De vrouwen blijven bijna altijd op dezelfde plek zitten.
Gaas inderdaad, maar in ik zie niet in waarom die niet in een glazen terra zou kunnen als ze hier en daar wat houvast hebbem

Bartmantis

Bericht07 apr 2012 10:40

Prachtige soort, ik ben jaloers.

Ik moet wel toegeven dat ik de rupsen zelfs mooier vind dan de vlinder!
Deze zomer ga ik beginnen met nieuwe soorten, deze zal ik zeker onthouden.
Website: http://breedingbutterflies.com/
Ik ben een insectenliefhebber van 21 jaar oud.
Ik heb ervaring met veel soorten insecten, maar (nacht)vlinders zijn mijn grootste passie.

Dries

Categorie Moderator

Bericht07 apr 2012 13:48

Dries schreef:Valt wel mee hoor. Ik heb ze in een gazen kooi van 35x35x60. Daar kunnen enkele diertjes in. In mijn klas heb ik ook een kooi van 70x70x120. Dat is erg ruim. Je moet rekening houden met het feit dat ze niet veel vliegen, zeker de vrouwtjes niet, en dat de mannen na een bevruchting uitgeput doodvallen ;)

De rupsen zijn inderdaad prachtig, maar de vlinder vind ik voor een mot ook best mooi :inlove:

Dries

Categorie Moderator

Bericht20 apr 2012 15:12

Vandaag eerste vrouwtje uitgekomen, de vorige 2 waren mannen, die al het loodje legden.

In dit filmpje zie je wat ze bij verstoring met hun achtervleugels doen ;)

Dries

Categorie Moderator

Bericht26 dec 2012 21:27

Ik heb de sheet wat aangevuld, en ook wat nieuwe pics toegevoegd.

Niels D

Bericht30 dec 2012 06:13

Supermooie soort zeg. Ook de rups is erg mooi.

Dries

Categorie Moderator

Bericht02 apr 2013 15:03

Caresheet opnieuw aangevuld, ze wordt steeds beter :D

T.O.M

Bericht04 apr 2013 23:54

Vandaag een coconnetje opengeknipt omdat ik zag dat er een vlinder al een dag of meer inzat. Helaas zijn de vleugels gewoon propjes en kruipt die zielig rond.
Afbeelding

Dries

Categorie Moderator

Bericht05 apr 2013 22:51

Af en toe zit er eens een zwakke tussen die niet uit de cocon geraakt, in de natuur worden zwakken er zo al uitgeselecteerd, in de kweek is dat niet leuk natuurlijk :(

deborato

Bericht25 apr 2013 17:31

Dries, knip jij je cocons open? of heeft dit geen effect? of is dit zelfs slecht....

Dries

Categorie Moderator

Bericht25 apr 2013 19:17

deborato schreef:Dries, knip jij je cocons open? of heeft dit geen effect? of is dit zelfs slecht....

Niet nodig, die zijn erg dun. Vlinder kan er altijd uit. Zonder cocon lukt ook, had er in mijn vorige generatie een 10tal die geen cocon maakten en heb de poppne gewoon op de bodem van de gazen kooi gelegd, zodat vlinders konden klimmen. 10 perfecte vlinders ;)

Openknippen wordt enkel gedaan om te sexen (voor verkoop of wanneer je weinig poppen hebt) of wanneer het heel sterke cocons zijn waardoor zwakkere vlinders er in zouden kunnen blijven zitten na uitkomst. (vb Attacus sp). Ik zou het afraden, gezien klimatologische omstandigheden minder schommelen in een gesloten cocon dan in een opengeknipte...

Jos

Bericht27 sep 2017 13:35

Hoelang duurt het normaal eer de rupsen na het uitkomen beginnen te eten van de liguster?

ThomasF

Bericht17 okt 2017 10:18

Jos schreef:Hoelang duurt het normaal eer de rupsen na het uitkomen beginnen te eten van de liguster?

Ze zullen dezelfde dag nog van de liguster eten.

Keer terug naar Caresheets