Het is nu 24 jun 2018 03:12

Welke mijt op Platymeris biguttatus

Wantsen, Cicaden en Bladluizen
  • Auteur
  • Bericht

ziggycardon

Welke mijt op Platymeris biguttatus

Bericht05 feb 2017 01:20

Ergens in september heb ik mijt aangetroffen bij mijn roofwantsen, enkele dagen ervoor niets te zien en dan ineens zitten
de wantsen zich vreemd te gedragen en dan zie ik dat ze vol zitten met witte plekken met kleine ronde beestjes.
Ik isoleer mijn wantsen door ze uit de kamer te verwijderen en plaats dutchy's roofmijten van Refona in alle terraria op de kamer inclusief bij de roofwantsen die verplaatst zijn.
Nu heb ik in geen ander terrarium last gehad van de mijten en de roofwantsen hebben op een redelijk koude plaats gestaan, maar nu 5 maanden verder is pas de eerste roofwants gestorven en wellicht van ouderdom.
Nu vraag ik me af wat deze mijten zouden kunnen zijn, want na zo lange tijd geen slachtoffers lijken ze me niet direct gevaarlijk, al kan de koude de mijten misschien in een ruststand hebben geplaatst.
Maar onder de microscoop lijken het net klein witte teken te zijn, heb geprobeerd een foto te nemen door de microscoop maar weet niet of hij duidelijk genoeg gaat zijn :/
Maar als iemand weet of gewoon denkt te weten welke mijten het zou kunnen zijn, dan zou ik het graag horen.
Alvast erg bedankt!
Afbeelding
Afbeelding
Insecten:
PSG 1
PSG 9
PSG 18
PSG 195
PSG 331
P. biguttatus
P. marginata peregrina
H. membranacea
P. paradoxa
M. barbarus
Spinachtigen:
G. rosea
B. smithi
Meerpotigen:
A. gigas
Weekdieren:
A. fulica( wildkleur + white jade)
A. helena
Schaaldieren:
C. clypeatus
A. moluccensis
C. multidentata
P. varians
Verder nog:
13 soorten reptielen
3 soorten amfibieën
16 aquaria

Super Joey

Re: Welke mijt op Platymeris biguttatus

Bericht05 feb 2017 08:57

Volgens mij zijn mijten pas gevaarlijk voor ongewervelden als ze binnendringen in het tracheeënstelsel (ademhalingsstelsel bij de meeste ongewervelden). Ik ben een keer bijna mijn hele wandelende takken kweek kwijtgeraakt door mijten en deze zaten vooral bij de openingen van de tracheeën, deze zitten aan de zijkant van het achterlijf en zijn zichtbaar als kleine puntjes, je zou dus kunnen kijken of daar ook mijten zitten. Als ze niet bij de tracheeën zitten, lijken ze me niet gevaarlijk. Ik zie bij mijn kevers, miljoenpoten en slakken wel vaker mijten maar die zitten niet in de tracheeën (zelfs niet eens op de beestjes maar in de grond) dus ik maak me daar niet druk over. En als er bij jou pas eentje dood is gegaan na zo veel tijd lijkt het me niet echt een gevaarlijke mijtensoort.

ziggycardon

Re: Welke mijt op Platymeris biguttatus

Bericht06 feb 2017 15:18

Super Joey schreef:Volgens mij zijn mijten pas gevaarlijk voor ongewervelden als ze binnendringen in het tracheeënstelsel (ademhalingsstelsel bij de meeste ongewervelden). Ik ben een keer bijna mijn hele wandelende takken kweek kwijtgeraakt door mijten en deze zaten vooral bij de openingen van de tracheeën, deze zitten aan de zijkant van het achterlijf en zijn zichtbaar als kleine puntjes, je zou dus kunnen kijken of daar ook mijten zitten. Als ze niet bij de tracheeën zitten, lijken ze me niet gevaarlijk. Ik zie bij mijn kevers, miljoenpoten en slakken wel vaker mijten maar die zitten niet in de tracheeën (zelfs niet eens op de beestjes maar in de grond) dus ik maak me daar niet druk over. En als er bij jou pas eentje dood is gegaan na zo veel tijd lijkt het me niet echt een gevaarlijke mijtensoort.

Ja ik heb ook niet echt de indruk dat ze gevaarlijk zijn, maar ben gewoon erg nieuwsgierig wat ze zijn en hoe ze er ineens komen.
Want ik weet ook dat er mijten zijn die een stadium hebben waarmee ze zich vasthechten aan de host wanneer omstandigheden niet ideaal zijn (te vochtig, te droog, te warm, te koud, teveel voedsel of te weinig), deze mijten hebben geen mond in de stadium en gebruiken dit stadium alleen om zich te laten vervoeren naar andere locaties zodat de soort meer succes heeft op overleving.
Ik vind het gewoon vrij speciaal, heb ook al vaker mijten gehad met kakkerlakken, kevers en de miljoenpoten, maar deze waren heel erg bewegelijk, maar deze zijn echt net kleine teken.
Insecten:
PSG 1
PSG 9
PSG 18
PSG 195
PSG 331
P. biguttatus
P. marginata peregrina
H. membranacea
P. paradoxa
M. barbarus
Spinachtigen: