Het is nu 18 aug 2018 05:20

Hommelkastje bouwen

Mieren, Bijen, Wespen,..

Moderator: Aleania

• Auteur
  • Bericht

Goaris

Hommelkastje bouwen

Bericht31 maart 2014 16:10

Hallo,

Na hier en daar wat op internet gelezen te hebben, heb ik geprobeerd om zelf een plek te maken waarin een hommelkoningin haar nest kan maken. Nu weet ik niet of het allemaal gaat lukken, maar proberen kan geen kwaad!
Normaal gaat de koningin na haar winterslaap ergens in februari/maart op zoek naar een geschikte plek om haar kolonie te starten. Over het algemeen zijn dit verlaten holletjes van bijvoorbeeld muizen.

Een zelf ontworpen holletje moet aan de volgende eisen voldoen:
- Het moet zo donker mogelijk zijn
- De ingang moet nauw zijn
- Binnen moet nestmateriaal zijn (haren, droog mos etc)

Ik ben begonnen met een doos, welke ik met de langste kant omhoog wil zetten.
Afbeelding

Op de voorkant heb ik de grootte van een CD-rom doosje afgetekent en daarna net iets kleiner uitgesneden, waarna ik het doorzichtige plastic van zo'n doosje er op heb geplakt. Op deze manier heb ik een raam gemaakt.
Afbeelding Afbeelding

Het karton dat er uit gesneden was, heb ik vervolgens voorzien van een overlappend stuk dik papier, zodat het als afsluiting van het raam te gebruiken is. Dit om het in de doos donker te kunnen houden. Op de voorkant van dit stukje karton heb ik een plastic flessendop geplakt, zodat het gemakkelijk te pakken is.
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Bovenin de doos heb ik een gaatje gemaakt met een doorsnede van ongeveer 1,5 cm, waar ik vervolgens een wc-papier rolletje op heb geplakt, om er voor te zorgen dat er niet direct licht in de doos kan schijnen. Ook is dit wc-rolletje te gebruiken als gang naar buiten, om bijvoorbeeld uit een raam te steken. (Zelf heb ik een klein raampje in mijn kamer dat altijd open staat.
Afbeelding

In de doos heb ik wat gedroogd mos, hondenharen, kussenvulling en wat muizenkeutels gedaan (misschien dat de geur helpt te doen geloven dat het een muizennest is).
Afbeelding

Het resultaat staat naast een raam, met de koker naar buiten.
Afbeelding

Buiten ben ik op zoek gegaan naar een hommel op zoek naar een nestplaats, te herkennen doordat ze laag over de grond vliegen en regelmatig onder aan bomen en in graspollen wat rond kruipen. Hiervoor moet je dus geen hommel hebben die op bloemen zit, deze hebben namelijk over het algemeen al een plekje gevonden.
Ik heb een hommel gevonden en gevangen en een minuutje in de vriezer gedaan zodat ze gemakkelijk in de doos te zetten was. Nu is het afwachten of ze het een geschikte plek vindt.

Groeten,
Goaris

Lvet

Re: Hommelkastje bouwen

Bericht07 apr 2014 13:47

Leuk! Is de koningin nog gebleven?

Ik heb dit jaar ook voor het eerst een hommelkast gemaakt en twee keer een hommelkoningin geïntroduceerd, maar beide zijn weggevlogen. Nu wordt het steeds moeilijker om nestzoekende koninginnen te vinden. De meeste zijn al aan het foerageren.
Afbeelding.com

naeff002

Ervaringsdeskundige

Bericht07 apr 2014 14:38

Ik ben benieuwd.

Waar plaats je deze hommelkast. Aangezien er geen druppel water op mag komen, aangezien die anders inzakt en uit elkaar valt. Ik zou hem hebben gemaakt van een curver en dan eventueel donker geverfd.

Goaris

Bericht07 apr 2014 14:44

De hommel is helaas weggevlogen!
Het kastje heb ik op een plank voor een raampje op mijn kamer die altijd open staat, met de opening naar buiten via een wc-rolletje.

Keer terug naar Hymenoptera