Het is nu 16 jul 2019 09:15

Planten die insecten aantrekken in de tuin

Alles over ongewervelden wat je hierboven niet kwijt kan..

Moderator: Aleania

• Auteur
  • Bericht

Bartje82

Planten die insecten aantrekken in de tuin

Bericht07 aug 2018 18:50

Hallo,

Ik vroeg mij iets af over vliegen, wespen en een soort plant die ik in de tuin heb.

Ik heb een 'campsis indian summer' in de tuin staan. Een Noord Amerikaanse klimplant die daar een beetje als onkruid wordt gezien. Maar bij ons is hij bekend onder de naam trompetbloem. Schitterende plant in mijn optiek.
Nu is dit geen planten fora, maar deze plant trekt toch wel bijzonder veel insecten aan. Zit het hele seizoen (voorjaar tot najaar) vol. Eerst mieren (niet voor Luis, die zit er niet op) op alle bloemknoppen. Naarmate het warmer word, vliegen op de bloemknoppen en stengels. Bijen hommels op de bloemen. Nadat deze bestoven zijn groeide er bonen aan, grote. Hierop zitten wespen, groen en blauwe vliegen, zweefvliegen, vele verschillende wespen en ander soorten vliegen waarvan in de naam niet ken.

Ik vroeg mij af wat de functie van al dit insecten bezoek is
De bijen, en hommels is mij duidelijk, bestuiving. Echter de wespen, vliegen en mieren lijken alleen baat te hebben bij de plant. Drinken van vocht.ofzo. Wat heeft de plant eraan? Luisvrij blijven? Heeft iemand hier een idee?

Voor ons is het prima, wij kunnen genieten van vele soorten insecten (soms wel 30 vliegen per tros bonen). Maar nul vliegen of wespen op de eet tafel. :).

Mvg,

Bartje

Keer terug naar Algemeen