Het is nu 15 nov 2019 21:19

Manduca sexta

Vlinders en Motten.

Moderator: Dries

• Auteur
  • Bericht

fallax

Manduca sexta

Bericht05 jan 2015 14:03

Hoi Allemaal!

Aller eerst hoop ik niet dat er mensen boos gaan zijn omdat ik de Manduca sexta wil gaan kweken voor de rupsen te gebruiken als voeder dier,....

De Manduca sexta of hornworm wordt veel gevoerd in Amerika aan reptielen.

Nu wilde ik vragen of mensen hier ervaring mee hebben en of ze moeilijk te kweken zijn? Eventueel links naar caresheet ofzo mag ook.

Enkele vragen:
- Moeten ze op een speciale manier verpoppen?
- Mogen zowel eieren , rupsen als vlinders op kamertemperatuur?
- Neemt een degelijke kweek veel plaats in ?
- Moeten de eitjes overwinteren?
- Hoelang duurt het ongeveer van eitje tot volwassen rups?
- Hoeveel geld moet ik ongeveer in de kweek gaan steken? Dan bedoel ik eventueel vlinder kooien etc etc
- Wat kan ik ze voeren in gevangenschap dat niet giftig is voor de reptielen? Ik heb een poeder gevonden online dat je met water mengt en daar eten de rupsen dan van maar komt uit Amerika. En heb geen zin om elke keer uit Amerika voer te kopen. Dus heeft er iemand een idee wat ik ze kan voeren in gevangenschap dat niet giftig is voor de reptielen?

Alle andere info die jullie hebben en ik kan gebruiken is welkom! Ik ga ze niet enkel kweken omdat ik ze als voederdier wil maar ben ook redelijk geïnteresseerd geraak in vlinders door Bart! :)

Mvg,

Yannick!

Aleania

Ervaringsdeskundige

Re: Manduca sexta

Bericht05 jan 2015 18:17

Je hebt of dat poeder nodig, of de beschikking over honderden tabak/tomatenplanten. Deze rupsen worden heel erg groot en eten dan meerdere complete tomatenplanten per dag op (in hun eentje). Dus ik zou voor het poeder gaan als je er echt mee wil kweken (= veel rupsen tegelijk houden).

fallax

Bericht05 jan 2015 18:40

Hey ,

Bedankt dan ga ik de verkoper een mailtje moeten sturen... Hoop dat er misschien hier iemand is die een idee heeft over wat ik nog kan voeren buiten planten , want ze vreten heel veel zoals je zegt.

Wim

Bericht11 jul 2017 14:47

Hallo,

Ik kwam je bericht van enkele jaren geleden tegen. Mijn vraag is, ben je nog begonnen met de kweek van de Manduca sexta of anders weet je misschien waar ik ze kan kopen?
Ik ben benieuwd.

Groeten,
Wim.

Keer terug naar Lepidoptera